Pre neki dan mi je petoipogodišnji sin posle
školice rekao da treba da nauči kod kuće neku pesmicu o Svetom Savi. “OK”-
rekla sam. I “Ko nema u vugla ima u googl-a” – da citiram jednu od omiljenih svog
brata. Na internetu pri pomenu Svetog Save vlada Srednji vek u elektronskom izdanju.
Molitve, crkvenjaštvo, velikosrpstvo. Bila sam zbunjena. Dete mi malopre reče pojednostavljeno
objašnjenje iz vrtića da je Sveti Sava bio prvi srpski učitelj, a ja bih dodala
i pobunjenik protiv sistema, političar, diplomata,
zakonodavac i književnik.
Nekako mi se čini da svetogorski
monah, jeromonah i arhimandrit Studenice, te prvi arhiepiskop autokefalne Srpske
arhiepiskopije, su zapravo političke funkcije koje su proizlazile jedna iz
druge kao neminovnosti vremena u kojem je živeo. Jer
u Srednjem veku religija niije bila opcija, već jedini izbor pri bilo kakvom
profesionalno angažovanju. Uznemirava me to što mi se čini da sada, desetak
vekova kasnije, sve izgleda kao da se
vraćamo u Srednji vek.
Priča o Rastku, ili Svetom Savi ide ovako:
Rastko Nemanjić se posle uobičajene tinejdžerske
svadje o profesionalnoj orjentaciji, sa svojim tatom Stefanom Nemanjom, teatralno
okrenuo na peti, otišao u svoju “sobu” zalupivši
vrata vladarskih odaja. Kasnije te noći, kada su svi spavali pobegao je od kuće
u nameri da se dodatno obrazuje i malo vidi sveta. Otišao je
u manastir, platio školarinu u vidu zamonašenja i tu priča počinje.
Iako zamonašen,
Sveti Sava nikada nije izgubio kontakt sa ocem , braćom i svojom zemljom. Manje
ili više posredno i dalje je učestvovao u političkom životu i rukovodjenju. Učestvovao
je u nekoliko diplomatskih misija. Pri jednoj od njih je , kako pišu istoričari
“ uspeo da ugarskog kralja Andrije II od srpskog neprijatelja pretvori u
prijatelja”. Radio je
i na uredjenju društva i ustrojstvu istog kroz pisana dokumenta.Mnogi istoričari
smatraju Zakonopravilo iz 1219. godine prvim srpskim ustavom. Ovaj dokument je
uredjivao veliku oblast društvenih odnosa, kako crkvenih, tako i gradjanskih. Jeste,
gradio je manastire, ali u ono vreme to je bio više prosvetiteljski, nego religiozni
poduhvat.
Proslava Svetog Save u Matematičkoj gimnaziji u Beogradu Photo: Tanjug
Danas je zaista
divno što škole slave Svetog Savu kao značajnu istorijsku ličnost, jer je donekle
postala retkost isticanje istinskih vrednosti, čak i u zvaničnim ustanovama.
Šteta je što deca tek površno bivaju obaveštena o njegovom liku i delu, te kao
najveća dostignuća istog učenici uglavnom nabrajaju njegove crkvene položaje i
titule. Sramota je što se u školama širom zemlje proslava svodi na recitovanje
i pevanje verskih sadržaja i klicanje bogu i svecu, sve uz paganske rituale i nezaobilazno
prisustvo lokalnog pravoslavnog sveštenstva.
Нема коментара:
Постави коментар