5. 12. 2014.

Vešte ruke pišu sitna slova

Mnogi roditelji, u nastojanju da svoju decu ne opterete nekom  dodatnom aktivnošću,  često ih lišavaju značajnih i neophodnih veština. Tako često možemo čuti: „Naučiće da vezuje pertle kada krene u školu“ ili „Držaće olovku kad poraste“ ili „To su igračke za učenje“....Istina je zapravo, da je deci svaka igračka za igranje, a gotovo svaka aktivnost igra. Verovatno je svaki roditelj predškolske dece primetio da se deca uvek igraju: dok jedu, dok ih kupate, na putu do vrtića, dok se uspavljuju...Zašto onda kroz igru ne bi podsticali i razvoj veština?
Fina motorika predstavlja sposobnost da se prave precizni pokreti rukom uz zadržavanje dobre koordinacije između prstiju i oka.Ona se razvija sa uzrastom, od početnih nespretnih pokušaja deteta do momenta kada dete može da uzme olovku i da je kontroliše, tako da uspeva da napiše slova. Fina motorika je veoma značajna za pisanje, što predstavlja dovoljan razlog da se razvoju ove veštine posveti dovoljno pažnje mnogo pre polaska u školu. U tome od koristi mogu biti razne aktivnosti: crtanje, bojenje, lepljenje, prevlačenje...
Već od druge godine potrebno je deci učiniti pristupačnim razne igre koje podstiču razvoj fine motorike. Kako bi decu zainteresovali savetuje se da se aktivnosti pretvore u igru. Preporučuju se: modelovanje testa, plastelina ili gline, nizanje perlica ili dugmića, zakopčavanje i okopčavanje dugmića, provlačenje pertli kroz otvore, crtanje, bojenje, seckanje, lepljenje, sakupljanje sitnih predmeta i iseckanih papirića, slaganje kockica, oblačenje lutaka, klikeri...

                                                                  pixgood.com

Ovakve i slične aktivnosti trebalo bi, prema tekstu objavljenom na sajtu Pedagoškog društva Srbije, da budu deo svakodnevne igre malog deteta jer doprinose jačanju mišića šake, njene spretnosti, razvijanju koordinacije oko - ruka, razvoju opažanja i koncentracije što je preduslov savladavanja veštine pisanja.
U tekstu se dalje navodi da se u godini pred polazak u školu može početi sa sistematičnim vežbama priprema za pisanje. Tu mogu pomoći specijalizovane radne sveske, razmišljanke, listići za popunjavanje. Uvek treba obratiti pažnju na sadržaj, preglednost i prilagoditi ih svakom detetu ponaosob.
 Da bi dete naučilo da pravilno drži olovku i steklo sigurnost u povlačenju linija treba mu omogućiti rad pomoću lenjira i šablona različitih oblika. Ono može da povlači linije različitih dužina, boja, paralelne, ukrštene, isprekidane... Pre nego što se detetu daju elementi slova ono mora ovladati zaobljenenim i krivim linijama. To se uvežbava crtanjem talasa, opruga, puževe kućice, rešavanjem lavirinta, spajanjem parova... Ovladavanje horizontalnih i vertikalnih linija može se podsticati kroz različite crteže koje dete treba da dopuni.
Na kraju dolaze elementi slova, tj. vežbe pomoću kojih će se dečji slobodni pokreti po papiru uvesti u prostor linijature. Dete se sada može upoznati sa elementima štampanih i pisanih slova. Može da ih piše po uzoru, trudeći se da bude što preciznije.
Na kraju se vraćamao na početak. Najbolja priprema za pisanje jeste igra. Ali ne bilo kakva igra, već ona u kojoj je dete zaposleno, u kojoj razvija svoja čula i stiče veštine. Podstičite svoje dete, ohrabrite ga i pohvalite.

Нема коментара:

Постави коментар